افزایش مالیات بر ارزش افزوده سیگار

  • پنجشنبه 28/تیر/1403
  • مدت زمان تقریبی مطالعه
افزایش مالیات بر ارزش افزوده سیگار

نرخ ارزش افزوده سیگار اردیبهشت 1404

اطلاعیه 1404/02/16

در اجرای مفاد جزء (1) بند (ح) ماده (73) قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران که مقرر می دارد:

ارزش افزوده سیگار

1- علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/3/2، مالیات عملکرد حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی، از ابتدای سال 1403 مالیات هر نخ سیگار و هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی نسبت به قانون بودجه سال 1402 کل کشور مصوب 1401/12/24 سالانه به شرح زیر افزایش می یابد:

  1. هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی پانزده درصد (15)
  2. هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین المللی بیست و پنج درصد (25٪)
  3. هر نخ سیگار وارداتی با هر نشان پنجاه درصد (50)
  4. هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی تولید داخل بیست درصد (20)
  5. هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی وارداتی آماده مصرف پنجاه و پنج درصد (55٪)

صد در صد (100) درآمدهای حاصل از اجرای این جزء توسط سازمان امور مالیاتی کشور وصول و به خزانه داری کل کشور واریز میگردد و در بودجه های سنواتی جهت کاهش مصرف دخانیات پیشگیری و درمان بیماریهای ناشی از آن توسعه اماکن ورزشی با اولویت مناطق کم برخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس اختصاص می یابد.

با عنایت به مفاد بند (هـ) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور نرخهای مذکور در سال 1404 به شرح زیر می باشد:

جدول قیمت کالاها
ردیفشرح کالاسال 1402درصد افزایش نسبت به سال 1402سال 1404
1-1هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی500 ریالسی درصد (30٪)650 ریال
1-2هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین المللی10000 ریالپنجاه درصد (50٪)15000 ریال
1-3هر نخ سیگار وارداتی با هر نشان8000 ریالصد درصد (100٪)16000 ریال
1-4هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی تولید داخل200000 ریالچهل درصد (40٪)280000 ریال
1-5هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی وارداتی آماده مصرف3500000 ریالصد و ده درصد (110٪)7350000 ریال

به گزارش عصر ایران؛ مالیات هر نخ سیگار 57 تومان

ویدئو آموزش ثبت صورتحساب دخانیات

ساخت ورزشگاه با مالیات سیگار؟

علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400.3.2، مالیات عملکرد، حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی، از ابتدای سال 1403 مالیات هر نخ سیگار و هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی نسبت به قانون بودجه سال 1402 کل کشور مصوب 1401.12.24 سالانه افزایش می یابد.

در سال جاری مالیات هر نخ سیگار تولید داخل با افزایش 15 درصدی نسبت به سال گذشته 57 تومان و 5 ریال، سیگار تولید داخل با نشان خارجی 125 تومان و سیگار خارجی 1200 تومان تعیین شده است. منابع حاصل از مالیات سیگار به مصارفی همچون کاهش مصرف دخانیات،‍ درمان بیماری های ناشی از آن و توسعه اماکن ورزشی اختصاص می یابد.

به گزارش ایسنا، معاونت درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، میزان مالیات سیگار و تنباکو را اعلام کرد.

مالیات سیگار

افزایش مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی

در اجرای مفاد جزء (1) بند(ح) ماده (73) قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر:

1_علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/3/2، مالیات عملکرد حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی، از ابتدای سال 1403 مالیات هر نخ سیگار و هر بسته تنباکوی 50 گرمی نسبت به قانون بودجه سال 1402 کل کشور مصوب 1401/12/24 سالانه به شرح زیر افزایش می یابد:

  1. هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی 15 درصد (15%)
  2. هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین المللی 25 درصد (25%)
  3. هر نخ سیگار وارداتی با هر نشان 50 درصد (50%)
  4. هر بسته تنباکوی 50 گرمی تولید داخل 20 درصد (20%)
  5. هر بسته تنباکوی 50 گرمی وارداتی آماده مصرف 55 درصد (55%)

صد درصد (100%) درآمدهای حاصل از اجرای این جز توسط سازمان امور مالیاتی کشور وصول و به خزانه داری کل کشور واریز می گردد و در بودجه های سنواتی جهت کاهش مصرف دخانیات پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن، توسعه اماکن ورزشی با اولویت مناطق کم برخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس اختصاص می یابد.

و با عنایت به مفاد بند(ه) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور نرخ های مذکور به شرح زیر می باشد:


ردیفشرح کالاسال 1402درصد افزایشسال 1403
1هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی 500 ریال15%575 ریال
2هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین المللی1.000 ریال25%1.250 ریال
3هر نخ سیگار وارداتی با هر نشان8.000 ریال50%12.000 ریال
4هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی تولید داخل200.000 ریال20%240.000 ریال
5هر بسته تنباکو پنجاه گرمی وارداتی آماده مصرف350.000 ریال55%542.500 ریال

نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده سیگار و محصولات دخانی 1405

براساس بخشنامه گمرک، نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده سیگار، توتون، پیپ و تنباکوی وارداتی 90 درصد، توتون خام وارداتی 35 درصد و توتون فرآوری شده وارداتی 60 درصد اعلام شد.

افزایش 5 واحد درصدی نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده مواد دخانی در سال 1405

پیرو نامه شماره 200/22055 ص مورخ 1404/12/26 موضوع اعلام نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده انواع سیگار و محصولات دخانی وارداتی در سال ١٤٠٥ به استحضار میرساند:
به استناد دادنامه شماره 140531390000730725 مورخ 1405/03/24 هیات تخصصی مالیاتی بانکی دیوان عدالت اداری و همچنین نامه شماره 54384/40942 مورخ 1405/04/28 معاون محترم هماهنگی و برنامه ریزی امور حقوقی دستگاه های اجرایی معاونت حقوقی رییس جمهور درخصوص عدم تسری افزایش نرخ سالانه تبصره (1) بند (ت) ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 به جزءهای (4) و (5) بند مزبور، بدینوسیله نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده واردات انواع سیگار و محصولات دخانی به شرح جدول ذیل خواهد بود.

منبع

نرخ مالیات سیگار و تنباکوی ایرانی و خارجی در سال 1405 تعیین شد

در بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، مالیات محصولات دخانی برای سال 1405 به شرح زیر اعلام شده است:

نوع محصول دخانیمیزان مالیات در سال 1405
هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی725 ریال
هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین المللی1٬750 ریال
هر نخ سیگار وارداتی با هر نشان20٬000 ریال
هر بسته تنباکوی 50 گرمی تولید داخل320٬000 ریال
هر بسته تنباکوی 50 گرمی وارداتی آماده مصرف927٬500 ریال

در این بخشنامه تاکید شده است 100 درصد درآمدهای حاصل از اجرای این جزء توسط سازمان امور مالیاتی وصول و به خزانه داری کل کشور واریز می شود و در بودجه های سنواتی جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‏های ناشی از آن، توسعه اماکن ورزشی با اولویت مناطق کم برخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس اختصاص می یابد.

منبع

صورت جلسه مورخ 1405/05/25 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای مقررات بند (3) ماده (255) قانون مالیات های مستقیم

حسب ارجاع نامه شماره 210/31762 د مورخ 1405/04/27 معاون محترم تحول هوشمند نظام مالیاتی توسط رئیس کل محترم سازمان متبوع (تصویر پیوست)، مبنی بر طرح و بررسی ابهام راجع به مالیات بر ارزش افزوده تنباکوی فرآوری نشده» در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مراتب در اجرای مقررات بند (3) ماده (255) قانون مالیاتهای مستقیم در جلسه مورخ 1405/05/25 این هیأت مطرح گردید

شرح ابهام

وفق مفاد جزء (1) بند (الف) ماده (9) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 «کلیه محصولات کشاورزی فرآوری نشده مشتمل بر محصولات خام زراعی و باغی، گیاهان دارویی، محصولات مرتعی، محصولات جنگل (از جمله چوب خام)، محصولات گلخانه از جمله ( سبزی ،صیفی گل و گیاه و انواع قارچ )، از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف

می باشند.

همچنین به استناد بند (ت) ماده (26) قانون یاد شده، (انواع سیگار و محصولات دخانی به شرح زیر مشمول مالیات و عوارض

می شوند

ردیف نوع محصول نرخ
1سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی 25٪
2سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل با نشان بین المللی
(فهرست آن هر سال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و با تصویب هیأت وزیران ابلاغ می شود)
40٪
3سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی 65٪

در این راستا با توجه به مواد قانونی مذکور، دو نظریه در خصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده تنباکوی فرآوری نشده به شرح زیر قابل طرح است:

نظر اول

با عنایت به اینکه در جزء (1) بند (الف) ماده (9) قانون مارالذکر ، عبارت" محصولات کشاورزی فرآوری نشده" صراحتاً مطرح گردیده است، چنانچه "تنباکو " به استناد تبصره جزء مذکور و آراء هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره های 6218 مورخ 1404/04/24 و شماره 6425 مورخ 1404/07/01، فرآوری شده محسوب نگردد، علیرغم ذکر نام آن در بند (ت) ماده (26) قانون یاد شده، از مصادیق کالاهای جزء (1) بند (الف) ماده (9) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 بوده و از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف خواهد بود.

نظر دوم

با توجه به این که در بند (ت) ماده (26) قانون یاد شده، واژه "تنباکو" به صورت عام و فارغ از اوصافی نظیر سنتی، میوه ای، آماده مصرف و ... قید گردیده و موارد مندرج در این ماده دلالت بر تفکیک کالاهای خاص از سایر کالاها دارد؛ لذا تنباکو صرفنظر از آنکه فرآوری شده یا نشده باشد، از مصادیق محصولات دخانی مندرج در بند (ت) ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 بوده و نرخ مالیات بر ارزش افزوده آن بر اساس بندهای این جزء و تبصره آن تعیین خواهد شد.

اظهار نظر هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی

با توجه به ابهامات مطرح شده هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای مقررات بند (3) ماده (٢٥٥) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ١٣٦٦ و اصلاحات بعدی آن پس از بررسی های لازم و شور و تبادل نظر درخصوص موضوعات مطرح شده به شرح زیر اعلام نظر می نماید:

قانونگذار در مقررات جزء (1) بند (الف) ماده (9) قانون مالیات بر ارزش افزوده،عرضه محصولات کشاورزی فرآوری نشده را به طور عام مورد حکم معافیت قرار داده است و در جزءهای (1) تا (3) بند (ت) ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده عنوان "تنباکو" را بدون قید "خام» یا "فرآوری شده "به طور خاص و فارغ از اینکه بین آنان تفاوت قائل گردد، به کار برده است.

بنا به مراتب فوق و ضرورت رعایت اصول تفسیر مضیق حاکم بر موارد حصری و تقدم حکم خاص بر حکم عام، در مقام جمع میان احکام مواد (9) و (26) قانون یاد شده تنباکو اعم از فرآوری شده یا نشده، از معافیت موضوع جزء (1) بند(الف) ماده (9) برخوردار نبوده و حسب مورد، مشمول احکام و نرخهای مقرر در بند (ت) ماده (26) خواهد بود.

صورتجلسه مورخ 1405/05/25 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی

ارسال صورتحساب الکترونیکی سیگار و دخانیات

برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان لازم است از نرم افزار واسط مالیاتی کمک بگیرید. مالیتور نرم افزار واسط است که بدون محدودیت مودی، ورود با اکسل، پشتیبانی تمامی الگو ها را داشته و در اختیار شما می گذارد. جهت شروع رایگان در مالیتور کلیک کنید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید